JHKK - Portal Rasmi

CORPORATE & QUALITY AFFAIRS DEPARTMENT

Frequently Asked Questions - All FAQs

Please select your question category

Search FAQs
View all frequently asked questions

Strategic planning is a process in which organizational leaders determine their vision for the future as well as identify their goals and objectives for the organization. The process also includes establishing the sequence in which those goals should fall so that the organization is enabled to reach its stated vision.

Often, it will become clear during the process what the end result product needs to be. This will depend on what is best for the agency. The most common timeline for planning is three to five years. Three to five years is long enough that new initiatives can take off and begin to show some results.

By 2017 UMP has already implemented four phases if its strategis planning namely:

Phase 1 : 2002 – 2007 : Laying the Foundation of a Technical University

Phase 2 : 2008-2010 : Strengthening Foundation and Generating Excellence

Phase 3 : 2011 – 2015 : First Choice Technological University

Phase 4 : 2016 – 2020 : Generating Glory

By Blue Ocean Strategy (BOS) implementation, UMP already done the evaluation on previous performance for UMP Strategic Plan 2016-2020 development.  

PPPM (PT) is an acronym used to refer to the Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2015-2025) (Pendidikan Tinggi)

PPPM (PT) is a continuation of the review of the National Higher Education Strategic Plan (PSPTN) 2007-2020 and the alignment of PPPM (Preschool to Post-Secondary Education) 2013-2025, aimed at enhancing and uplifting the nation's higher education system.

International Organization for Standardization (ISO) atau Pertubuhan Penstandardan Antarabangsa ialah Persekutuan Standard Kebangsaan (badan anggota ISO) di seluruh dunia. Ianya juga adalah satu piawai            bertulis yang menetapkan dan menerangkan keperluan asas yang perlu ada dalam sistem kualiti bagi memastikan perkhidmatan yang diberikan oleh sesebuah organisasi dapat memenuhi kehendak pelanggan. Standard Antarabangsa ini menggalakkan penerimagunaan pendekatan proses apabila membangunkan, melaksanakan dan menambahbaik keberkesanan Sistem Pengurusan Kualiti bagi meningkatkan kepuasan pelanggan dengan cara memenuhi keperluan pelanggan.

ISO 9001 ialah piawai antarabangsa yang menjelaskan keperluan di dalam Sistem Pengurusan Kualiti. Ia diaplikasikan di dalam sesebuah organisasi bagi menunjukkan kemampuan untuk menghasilkan produk dan penyediaan perkhidmatan yang konsisten bersesuaian dengan kehendak pelanggan dan keperluan perundangan yang digunapakai. Pemakaian ISO menggalakkan pendekatan proses di dalam membangun, melaksana dan menambahbaik keberkesanan Sistem Pengurusan Kualiti.

ISO menyediakan asas yang kukuh bagi pelaksanaan TQM. TQM adalah satu proses pengurusan kualiti yang berasaskan kepada falsafah kualiti berorientasikan pelanggan, berjalan secara berterusan, melibatkan semua aspek organisasi dan memberi penekanan kepada kerja berpasukan. Aspek utama organisasi yang menjadi tumpuan TQM ialah sokongan pengurusan, perancangan strategik kualiti dan pengurusan proses. Sistem kualiti dan sistem kepastian kualiti yang diwujudkan melalui pelaksanaan ISO akan meningkatkan keberkesanan dan kecekapan pengurusan proses yang diberi tumpuan oleh TQM. Dengan demikian, pelaksanaan ISO boleh memantapkan usaha ke arah pelaksanaan TQM.

  • Mengurangkan tindakan pembetulan yang diambil selepas berlakunya sesuatu masalah.
  • Membolehkan organisasi mengenalpasti tugas yang patut dijalankan serta memperincikan tindakan yang perlu diambil.
  • Memberi kaedah bagi mendokumenkan secara tersusun amalan pengurusan dan cara bekerja.
  • Membolehkan organisasi mengenalpasti dan mengatasi masalah serta mengelakkannya daripada berulang.
  • Membolehkan staf menjalankan tugas mereka dengan betul pada kali pertama dan setiap kali (right at the first and everytime).
  • Membolehkan organisasi membuktikan kepada pihak yang membuat penilaian bahawa perkhidmatan yang diberi dan sistem yang digunakan adalah terkawal.
  • Membolehkan organisasi membuat keputusan dengan lebih baik melalui maklumat penting

Bahagian Pengurusan Kualiti, Jabatan Hal Ehwal Korporat & Kualiti (JHKK) adalah unit/bahagian yang bertanggungjawab menyelaras ISO di UMP.

Financial sustainability is the ability of an organisation to generate resources to meet the needs of presents without compromising the future (Bell & Others, 2010)

The success of UMP in realizing its vision and mission to be a distinguishable university must be strongly supported by financial sustainability. To be financially sustainable, UMP must create viable business model with a manageable cost structure, and adequate and reliable and diversify its income generation

In UMP Strategic plan 2016 to 2020, financial sustainability is strategic leap no 2 with three key performance indicators

  1. Percentage of self generated income over operating expenditure
  2. Percentage of Cost saving over operating expendityre
  3. Percentage of cost per students as compared to national average

MyRA merupakan sistem atas talian (online) yang dibangunkan bagi membolehkan IPT (IPTA dan IPTS bertaraf Universiti dan Kolej Universiti) membuat penilaian kendiri terhadap pencapaian penyelidikan (R&D&C).

Terdapat lapan kriteria yang diukur di dalam penarafan MyRA iaitu Maklumat Am, Kuantiti dan Kualiti Penyelidik (25%), Kuantiti dan Kualiti Penyelidikan (30%), Kuantiti dan Kualiti Pascasiswazah (15%), Inovasi (10%), Khidmat Profesional dan Hadiah (7%), Rangkaian dan Jangkauan (10 markah), Kemudahan Sokongan (3 markah).

SETARA adalah satu eksesais penarafan yang bertujuan untuk mengukur tahap kualiti pengajaran dan pembelajaran semua Institut Pengajian Tinggi (IPT) di Malaysia.

Penarafan SETARA mengukur empat kriteria iaitu Maklumat Am (40%), Pengajaran dan Pembelajaran (40%), Penyelidikan (15%) dan Perkhidmatan (5%)

MyMoheS ialah satu sistem maklumat Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) yang dibangunkan bagi tujuan menyepadu dan meningkatkan kualiti data IPTA.

UMP is strategically located near the East Coast Highway, chemical, petrochemical, manufacturing, automotive industrial zone as well as biotechnology in the state of Pahang. It is situated in the district of Gambang, 30km from Kuantan, the capital city of Pahang, an estimated of 350km away from KLIA, and consequently 10km from the Sultan Ahmad Shah Airport, Kuantan.

UMP provides adequate facilities which are relevant as one of the public high institution in Malaysia. The basic facilities include students residential complex, library, health centre, student activity centre, lecture halls and rooms, laboratories factory-like concept, cafeteria, and sports and recreational equipment. Visit our website to get more information about the facilities.